a
Ana SayfaLâsiyyemat78. Ve bilhassa şu hacet, onun mâlik-i kerîmine göz açıp kapayıncaya kadar…

78. Ve bilhassa şu hacet, onun mâlik-i kerîmine göz açıp kapayıncaya kadar…

Lâsiyyemat mütalaasına kaldığımız yerden devam ediyoruz:

وبالخاصة  ve bilhassa  إذا كانت تلك الحاجةُ  şu hacet olduğunda  كلمح البصر  göz açıp kapayıncaya kadar  سهلةً يسيرة  kolay ve basit  على مالكها الكريم  onun mâlik-i kerîmine.

Ve bilhassa şu hacet, onun mâlik-i kerîmine göz açıp kapayıncaya kadar, kolay ve basit olduğunda. 

İzah: Allahu Teâlâ’nın kudretine; koca âlemi icat etmek, bir sineği icat etmek kadar kolaydır. Baharı yaratmak, bir çiçeği yaratmak kadar; öldükten sonra bütün insanları haşretmek, bir ağacı diriltmek kadar basittir. Bütün bunlar göz açıp kapayıncaya kadar olan zaman diliminde gerçekleşir.

Yine atomların sevki ile seyyaratın sevki aynı kolaylıktadır. Bir zerreyi sevk etmek ile yıldızları sevke etmek arasında hiçbir fark yoktur. Allahu Teâlâ bir yıldızı döndürdüğü gibi, aynı kudretle galaksileri döndürür; hepsini sapan taşı gibi çevirir.

Bu meselenin delilleri Risale-i Nurlarda çokça zikredilmiştir. Dileyenler bu bahsi mütalaa etmek için, sitemizin “Seçme Tahliller” linkinden, “Bir şey zatî olsa onun zıddı o zata ârız olamaz. Çünkü içtimaü’z-zıddeyn olur, o da muhaldir…” konusunu okuyabilirler.

وبالخاصة  ve bilhassa  إذا تضرع ذلك الحبيب  şu sevgili tazarru ettiğinde  بأنواع التضرعات الحزينة  tazarruât-ı hazînenin envaıyla  متذللا  tezellül eder bir hâlde (boyun eğerek ve tevazu göstererek)  بأنواع الافتقارات المشفَّعة  şefaati makbul olan iftikarların (Allah’a karşı fakirliğini bilip ilan etmelerin) envaıyla  متحببا  (Allah’a) muhabbet gösterir bir hâlde  بأنواع العبادات المقبولة  ibâdât-ı makbulenin envaıyla. 

Ve bilhassa şu sevgili, şefaati makbul olan iftikarların envaıyla tezellül eder bir hâlde… ve ibâdât-ı makbulenin envaıyla muhabbet gösterir bir vaziyette… tazarruât-ı hazinenin envaıyla tazarru ettiğinde. 

وقد اصطف خلفَه  ve onun arkasında saf tutmuş  مؤتمّين به  onu imam kabul ederek  مؤَمِّنين على دعائه  duasına âmin diyerek  جميعُ أفاضلِ ثمراتِ شجرةِ الخلقة  şecere-i hilkatin meyvelerinin efdallerinin tamamı  من الأنبياء والأولياء والأصفياء enbiyadan, evliyadan ve asfiyadan  وهو  hâlbuki o  إنما يطلب  ancak istiyor  من ربه الكريم  kerîm olan Rabbinden  الجنةَ والبقاءَ والسعادةَ الأبدية والرضاء  cenneti, bekayı, saadet-i ebediyeyi ve rızayı.    

Ve o (a.s.m.) kerîm olan Rabbinden ancak cenneti, bekayı, saadet-i ebediyeyi ve rızayı isterken; enbiya, evliya ve asfiyadan müteşekkil olan şecere-i hilkatin bütün efdal meyveleri, onu imam kabul ederek ve duasına âmin diyerek onun arkasında saf tutmuş.

فبالضرورة  bundan dolayı zaruret ile  لا يمكن  mümkün olmaz  بوجه من الوجوه  hiçbir vecihle  أن يَقبل  kabul etmesi  جمالُ هذه الشفقة الشاملة المشهودة بآثارها  eserleriyle meşhud ve şamil olan bu cemal-i şefkatin  قبحا غدَّارا  gaddar bir çirkinliği  بعدم قبول مثل هذ االمطلوب المعقول  böylesine makul bir matlubu kabul etmemekle  مِن مثل ذلك المحبوب المقبول  böyle mahbub ve makbul bir zattan.

Bundan dolayı zaruretle, eserleriyle meşhud ve şamil olan bu cemal-i şefkatin, böyle mahbub ve makbul bir zattan, böylesine makul bir matlubu kabul etmemekle gaddar bir çirkinliği kabul etmesi hiçbir vecihle mümkün değildir. 

İzah: Üstad Hazretleri bu meseleyi Onuncu Söz’de şöyle beyan ediyor:

Gel! Bu zamandan tecerrüd edip fikren asr-ı saadete ve hayalen Ceziretü’l-Arab’a gidiyoruz. Ta ki Resul-i Ekrem (a.s.m.)’ı vazife başında ve ubudiyet içinde görüp ziyaret ederiz. Bak! O zat nasıl ki risaletiyle, hidayetiyle saadet-i ebediyenin sebeb-i husulü ve vesile-i vusulüdür. Onun gibi, ubudiyetiyle ve duasıyla, o saadetin sebeb-i vücudu ve cennetin vesile-i icadıdır.

İşte bak! O zat öyle bir salât-ı kübrada, bir ibadet-i ulyâda saadet-i ebediye için dua ediyor ki güya bu cezire, belki bütün arz onun azametli namazıyla namaz kılar, niyaz eder. Çünkü ubudiyeti ise ona ittiba eden ümmetin ubudiyetini tazammun ettiği gibi, muvafakat sırrıyla bütün enbiyanın sırr-ı ubudiyetini tazammun eder.

Hem o salât-ı kübrayı öyle bir cemaat-i uzmada kılar, niyaz ediyor ki güya benî Âdem’in Hazreti Âdem’den asrımıza kadar, belki kıyamete kadar bütün nurani ve kâmil insanlar ona tebaiyetle iktida edip duasına âmin derler.

Bak, hem öyle beka gibi bir hâcet-i âmme için dua ediyor ki değil ehl-i arz, belki ehl-i semavat, belki bütün mevcudat niyazına iştirak edip lisan-ı hâl ile “Oh, evet. Ya Rabbena, ver, duasını kabul et. Biz de istiyoruz.” diyorlar.

Hem bak! Öyle hazînane, öyle mahbubane, öyle müştakane, öyle tazarrukârane saadet-i bakiye istiyor ki bütün kâinatı ağlattırıp duasına iştirak ettiriyor.

Bak, hem öyle bir maksat, öyle bir gaye için saadet isteyip dua ediyor ki insanı ve bütün mahlukatı esfel-i safilîn olan fena-yı mutlaka sukuttan, kıymetsizlikten, faydasızlıktan, abesiyetten a’lâ-yı illiyyîn olan kıymete, bekaya, ulvi vazifeye, mektubat-ı Samedaniye olması derecesine çıkarıyor.

Bak, hem öyle yüksek bir fîzar-ı istimdadkârane ile istiyor ve öyle tatlı bir niyaz-ı istirhamkârane ile yalvarıyor ki güya bütün mevcudata, semavata, arşa işittirip vecde getirip duasına “Âmin Allahümme âmin!” dedirtiyor.” (Onuncu Söz)

Bu metnin şerhi Onuncu Söz’de yapıldığından burada şerh etmiyor, şerhini Onuncu Söz’e havale ediyoruz.

Yazar: Sinan Yılmaz

Paylaş:
Bu Makaleyi Değerlendirin