a
Ana SayfaTevessül25. Müşrikler hakkında inen ayetleri delil gösterip tevessüle şirk diyenlere cevap

25. Müşrikler hakkında inen ayetleri delil gösterip tevessüle şirk diyenlere cevap

Tevessülü inkâr edenlerin en çok başvurdukları yol, putlara ibadet eden müşrikler hakkındaki ayetleri gösterip, tevessül edeni puta ibadet eden müşrike benzetmeleridir. Mesela şöyle derler:

— Zümer suresi 3. ayet-i kerimede şöyle buyrulmuştur: “Allah’tan başka dostlar edinenler şöyle derler: ‘Biz onlara, bizi Allah’a daha çok yaklaştırsınlar diye ibadet ediyoruz.’” Bu ayetin beyanıyla, müşrikler Allah’a yaklaşmak için putlara ibadet ediyorlardı. Tevessül eden de Allah’a yaklaşmak için bir kula dua eder. Dolayısıyla tevessülün puta tapmaktan bir farkı yoktur ve caiz değildir.

İşte tevessülü inkâr edenler bu manadaki ayetleri gösterip, böyle sözler söylerler. Gösterdikleri bütün ayetleri saymaya ihtiyaç yoktur. İşin özü, gösterdikleri bütün ayetlerin puta tapan müşrikler hakkında olduğudur. Onlara göre, puta tapan müşrik ile tevessül eden aynıdır.

Bizler bu derste puta tapmakla tevessül arasında hiçbir benzerliğin olmadığını kati bir şekilde ispat edeceğiz. Gerçi benzerliğin olmadığını onlar da biliyor. Zaten kimin zerre miskal insafı varsa ikisinin aynı olmadığına hükmeder. Lakin onların amacı hakkı ortaya çıkarmak değil, Ehl-i sünnet itikadını bozmak olduğundan, alakasız her şeyi delil diye gösteriyorlar.

Şimdi, tevessül ile puta tapmanın arasındaki farkları maddeleyelim:

Puta tapmak ile tevessül etmek tamamen birbirine zıt iki eylemdir. Aralarındaki farklardan bazıları şunlardır:

1. Putlar Allah’ın düşmanıdırlar. Bu sebeple, Allah Teâlâ putları cehenneme atacağını beyan buyurmuştur. Salih kullar ise Allah’ın dostlarıdır ve Allah cenneti bahusus onlar için hazırlamıştır.

2. Puta tapan putu ilah bilir. Tevessül eden ise tevessül ettiği zatı sadece Allah’ın salih bir kulu bilir.

3. Puta tapan putu tasarruf sahibi bilir. Yani o putu yaratma, besleme, öldürme gibi sıfatlarla mevsuf kılar. Hâlbuki tevessül eden, tasarruf sahibi olarak sadece Allah’ı bilir. Yaratan da öldüren de besleyen de Allah’tır. Tevessül ettiği zat ise Allah’ın rahmetine ulaşmak için sadece bir vesiledir.

4. Puta tapan putuna secde eder, onun önünde eğilir ve ona tazim gösterir. Tevessül eden ise Allah’tan başka kimsenin önünde eğilmez, kimseye secde etmez, kimseye tazim göstermez. Yahu biraz insaf! Hiç putun önünde secde edenle salih bir kula tevessül eden aynı mıdır?

5. Puta tapan puttan ister. Tevessül eden ise Allah’tan ister. Tevessül ettiği zata, mecaz-i akli nevinden tevessül eder. (Mecaz-i aklinin ne olduğunu önceki derste izah etmiştik.)

6. Puta tapan Allah’ı hatırına getirmez. Onun ilahı ve sevgilisi o puttur. Tevessül eden ise Allah’ı hatırına getirir ve O’nu düşünür, onun ilahı ve sevgilisi Allah’tır.

7. Puta tapan putunu nihayet derecede kudretli, her şeyi bilen, her şeyi duyan ve her şeyi gören kabul eder. Tevessül eden ise tevessül ettiği zatı nihayet derecede âciz bilir. Onun bilmesi, duyması ve görmesinin ancak Allah’ın bildirmesiyle, duyurmasıyla ve gördürmesiyle olacağına itikat eder.

8. Puta tapan putun bizatihi kendi başına yardıma koşacağına inanır. Tevessül eden ise tevessül ettiği zatın kendi başına yardım edemeyeceğini bilir; onu yardımına gönderecek olanın Allah olduğuna inanır. Ve şuna inanır ki bütün yardımlar ancak Allah’ın izni ve iradesiyle olur. Allahu Teâlâ bazen sebepsiz ve vesilesiz yardım eder, bazen de bir sebep ve vesileyle yardım eder. Tevessül eden Allah’tan o sebebin, tevessül ettiği zat olmasını ister. Yoksa yardımı asla tevessül ettiği zatın kendi malı bilmez.

9. Puta tapan putu Allah’ın şeriki ve ortağı kabul eder. Tevessül eden ise tevessül ettiği zatı Allah’a ortak koşmaz. Allah’ın bir kulu ve abdi olduğuna inanır.

10. Puta tapanın putuna olan sevgisi mana-yı ismîyledir. Tevessül edenin tevessül ettiği zata olan sevgisi ise mana-yı harfîyledir. Mana-yı ismî ve mana-yı harfînin ne olduğunu sizlerin bildiğini farz ediyor ve izahını yapmıyoruz. Bilmeyenler bu iki kavramı sitemizden araştırabilirler. Bu da onlar için ilmî bir çalışma olur.

On tane fark saydım ve inanın bu farkları sayarken saatlerce düşünüp kurmadım. Bunlar bir çırpıda aklıma gelen farklar. Derinlemesine tefekkür etsek daha onlarcasını buluruz.

Şimdi, tevessülü inkâr edenlere şunu sormak istiyorum:

— Yahu sizin hiç mi insafınız yok! Puta tapmakla tevessül arasında zerre miskal benzerlik yokken, aralarındaki fark yerle gök arası kadarken, nasıl oluyor da tevessülü puta tapmaya benzetiyorsunuz? Nasıl oluyor da puta tapmayı reddeden ayetleri gösterip tevessülün şirk olduğunu iddia ediyorsunuz? Sizleri insafa davet ediyorum!

Yazar: Sinan Yılmaz

Paylaş:
Bu Makaleyi Değerlendirin