a
Ana SayfaKabir Hayatı7. “Melekler onlara ellerini uzatarak, ‘Bugün alçaltıcı bir azapla cezalandırılacaksınız.’ der.” ayetinin izahı

7. “Melekler onlara ellerini uzatarak, ‘Bugün alçaltıcı bir azapla cezalandırılacaksınız.’ der.” ayetinin izahı

Kabir hayatının hak olduğuna dair göstereceğimiz yedinci delil En’am suresinin 93. ayetidir. Bu ayet-i kerimede şöyle buyrulmuş:

   وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلآئِكَةُ بَاسِطُوا أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُون بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقّ وَكُنْتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ

“O zalimleri ölümün şiddetleri içinde bir görseydin! Melekler onlara ellerini uzatarak (şöyle der): “Ruhlarınızı çıkarıp teslim edin. Allah hakkında haksız şeyler söylediğinizden ve O’nun ayetlerine karşı kibirlenmenizden dolayı bugün alçaltıcı bir azapla cezalandırılacaksınız.” (En’am 93)

Şimdi bu ayet-i kerimeyi tahlil edelim:

Ayet-i kerimede zalimlerin ölüm anı anlatılmaktadır. Bizim üzerinde duracağımız bölüm meleklerin şu sözüdür:

الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُون  “Bugün alçaltıcı bir azapla cezalandırılacaksınız.”

Kabir ve berzah hayatını inkâr edenler diyorlar ki: Ölünün ruhu kabzedildikten sonra hiçbir hayat yoktur. Mükâfat veya ceza kıyametin kopmasından sonra olacaktır.

Hâlbuki tefsirini yaptığımız ayet-i kerime onları yalanlıyor. Zira melekler canlarını aldıkları zalimlere, “Bugün alçaltıcı bir azap ile cezalandırılacaksınız.” diyor.

Bakın, ayetin apaçık beyanıyla, azap kıyametin kopmasından sonra falan değil, azap bugün!..

— Eğer kabir azabını inkâr edersek, meleklerin “bugün” sözünü nasıl izah edeceğiz.

— Melekler, “Bugün cezalandırılacaksınız.” diyerek azabın hemen başlayacağını haber vermiyor mu?

Eğer kabir hayatını inkâr edenler, “Belki ‘bugün’ ifadesiyle başka bir zaman dilimi kastedilmiş olabilir.” derlerse, onlara cevaben deriz ki:

— Sizin aklınıza başka bir zaman dilimi geliyor mu?

— “Bugün” sözü başka ne manaya gelebilir?

Bugün demek, bugün demektir!

İnsanın yaratılışından bugüne kadar binlerce yıl geçmiştir. Binlerce yıl önce yaşamış ve zalim olarak ölmüş birisine melekler canını alırken diyor ki: “Bugün cezalandırılacaksınız.”

Melekler böyle derken, kabir hayatını inkâr edenler diyor ki: “Ceza o gün değil, kıyamet koptuktan sonra.”

— Şimdi kimin sözünü inanalım?

— Meleklerin ve Kur’an’ın sözüne mi yoksa bu inkârcıların sözüne mi?

Elbette Kur’an’ın sözüne inanacağız.

Ehl-i sünnet itikadının birçok meselesinde haddi aşan ve ifrata düşen İbni Kayyim el-Cevziyye bile mezkûr ayetin beyanı karşısında kabir azabını kabul etmiş ve şöyle demiştir:

— Zalimlere bu söz ölüm anlarında söylenmiş ve melekler zalimlerin ölümleriyle birlikte korkunç bir azap göreceklerini bildirmiştir. Bu azap kabir azabıdır. Şayet azapları kıyamete kadar geciktirilmiş olsaydı, onlara “Bugün cezalandırılacaksınız.” denilmezdi.

Gördüğünüz gibi, İbni Kayyim gibi bir müfrit bile kabir azabını inkâr edemiyor ve ayetlerin beyanı karşısında kabul etmek zorunda kalıyor.

Yine Ehl-i sünnet itikadının bazı meselelerinde şaşıran müfessir Zemahşerî bu ayetin berzah ve kabir hayatından haber verdiğini kabul ediyor.

İbni Kayyim ve Zemahşerî’yi örnek vermemizin sebebi şu: Kabir hayatının varlığı hakkında Ehl-i sünnet âlimleri arasında hiçbir ihtilaf yoktur. Bu mesele, değil Ehl-i sünnet âlimleri tarafından, birçok meselede ifrat eden İbni Kayyim ve Zemahşerî gibi âlimler tarafından bile kabul edilmektedir. Onlar birçok meseleyi reddettikleri hâlde kabir hayatını kabul etmek zorunda kalmışlar ve tefsirini yaptığımız ayeti kabir hayatına delil getirmişler. Onların bile reddedemediği bir mesele, ne kadar kati bir meseledir; bu anlaşılsın diye onlardan misal verdik.

Yazar: Sinan Yılmaz

Paylaş:
Bu Makaleyi Değerlendirin